Cozonacii din comerț, plini de chimicale și etichete cu informații incomplete
Cozonacii industriali, prezenți în această perioadă în toate marile lanțuri de magazine, ascund sub ambalaje atrăgătoare o listă lungă de aditivi alimentari și o compoziție departe de cea tradițională. Potrivit unei analize realizate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, unele sortimente conțin până la 21 de E-uri, incluzând conservanți, coloranți, arome artificiale și emulgatori.

Articol de Petruț Mazilu, 17 Aprilie 2025, 13:38
Potrivit sursei citate, au fost analizate peste 20 de sortimente de cozonaci, produse de unităţi proprii sau furnizori din sectorul privat pentru reţele precum Carrefour, Auchan, Mega Image şi Penny, se arată într-un comunicat al ANPC.
Principalele constatări indică o aditivare excesivă, compoziţie înşelătoare cu ingrediente ambigue, probleme la etichetarea anumitor substanţe sau produse care provoacă alergii sau intoleranţe (alergeni), dar şi la declaraţia nutriţională.
Astfel, s-au identificat produse care conţin până la 21 de aditivi diferiţi, inclusiv în aluat, umplutură şi glazură. Acest lucru ridică semne de întrebare privind originea naturală, cât şi calitatea produselor, mai ales în cazul produselor prezentate drept 'tradiţionale' sau 'de casă'.
ANPC atenţionează că, în cazul în care în denumirea produsului se regăseşte oricare dintre ingredientele următoare: nucă/rahat/stafide/cacao/ mac, este imperios ca în lista de ingrediente să se regăsească ponderea/cantitatea lor în produsul finit.
Deopotrivă, indicarea cantităţii/ponderii în lista de ingrediente se menţionează şi în cazul în care ingredientele nucă/rahat/stafide/cacao/mac se regăsesc pe ambalaj evidenţiate prin desene sau grafică.
În ceea ce priveşte etichetarea anumitor substanţe sau produse care provoacă alergii sau intoleranţe (alergeni), în orice circumstanţă consumatorului trebuie să i se furnizeze informaţii într-un mod complet şi precis pentru a face o alegere în cunoştinţă de cauză.
Menţionarea alergenilor în lista ingredientelor nu este suficientă atâta timp cât nu sunt puşi în evidenţă printr-un set de caracteristici grafice care îi diferenţiază clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond, susţine ANPC.
De asemenea, în mai multe cazuri, deşi declaraţia nutriţională este prezentă pe ambalajul cozonacilor, nu respectă ordinea obligatorie a nutrienţilor conform Regulamentului (UE) nr. 1169/2011, în special în ceea ce priveşte poziţionarea fibrelor.
În acest context, ANPC recomandă consumatorilor să citească cu atenţie eticheta de produs, care ar trebui să ofere toate informaţiile necesare pentru a lua decizia achiziţionării.
De asemenea, achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spaţiile de comercializare trebuie să fie în permanenţă curate şi bine întreţinute.
Totodată, personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecţie sanitară, respectiv halat de protecţie şi bonetă, iar manipularea produselor să se asigure cu mâinile acoperite de mănuşi curate sau de unică folosinţă.
Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf şi de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale.
Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilităţii minimale este stabilită de producător şi se va inscripţiona pe etichetă/ambalaj, mai spun reprezentanţii Autorităţii.